Szívemhez szólt a Kiszehajtás. Mély és bölcs ősi tudást
hordoz ez, a Kárpát-medence északi részén ismert szokás. Jellemzően a böjtben, a
megújulást hozó húsvét előtt élt. Sorra veszem azokat az elemeit, amelyek
megszólítottak, s amelyeknek bárki hasznát veheti ma is:
Kulcsmomentuma, hogy ahol télen nem halt meg olyan öregasszony,
aki képes halálával átvinni a már nem szükséges dolgok energetikáját a másik
világba, ott Kiszét hajtottak vagy Villőt égettek. A halál egy fontos minőségváltozás, és ilyen
értelemben léteznek kis halálok, kisebb minőségváltozások is. Ez pedig azzal
jár, hogy vannak dolgok, amik már nem szolgálnak minket, s el kell engednünk
ahhoz, hogy az új minőségünket betölthessük. S ezeket – a mi életünkben már haszontalanná
vált dolgokat, erőket – a legjobb a legmagasabb tisztító, és átformáló erőknek
felajánlani. Ezért tették tehát, hogy egy ú.n. kisze bábut felöltöztettek olyan ruhadarabokkal, amikre már nem volt szükség. Ezeket szertartásosan,
énekkel kísérve vitték ki a házból.
A szokást lányok tartották: ahogy a testet öltéskor,
születéskor is a női minőség ad anyagot a léleknek, úgy a kilépésnél is
kulcsfontosságú a nő jelenléte. (ld. pl. még: sirató asszonyok)
Egy gyűjtés szerint úgy vitték a Kiszét, hogy nem néztek
senki szemébe. Más szokásokban is visszaköszön a szemkontaktus megvonása: például
csecsemő születéskor az elfüggönyözött ágy kapcsán, ami a szemmel veréstől való óvást jelenti. Személyes meglátásom, hogy a szemkontaktus egy út. S vannak
olyan időszakok, életszakaszok, amikor fontos a folyamatok belső megélése, a gondolatok,
energiák magunkban tartása! Mert van olyan, ami csak belül mélyülhet el,
formálódhat át. Amint kijön, felszínre tör, felszínessé válhat, vagy fixálódhat
egy nem kész állapotban, azaz nyitva marad.
A kiszebábut a falu határába vitték. Fontos, hogy a
faluközösségen kívüli területre. Ott aztán folyó vízbe dobták, vagy – ha nem volt
ilyen természeti adottság - elégették, és átugrották. A víz más kultúrákban is a halál, vagy más minőségbe való ugrásnak
a határát jelképezi. Népdalokban sokszor megjelenik szüzesség elvesztésekor is. A folyónak
irányultsága van, és soha nem visszafordítható. A víz pedig az a megtisztító
elem, ami mindent visz! Csuda szép tanítás ez. S folyó híján a tűz is elemi
erővel alakítja át az anyagot légneművé – ahogy a halál kapcsán is valami
hasonlódolog történik.
Összefoglalva a Kisze nekem azt üzeni, hogy bátran vigyük ki
az avítt dolgokat! Engedjük a a legmagasabb természeti erőknek, hogy elvigye, megtisztítsa és
átalakítsa azt!
S mindezt miért is?
Hogy tiszta teret adhassunk az új minőség megszületésének!
Isten áldása legyen a Kikeletünkön!
Forrrás:
Tátrai Zsuzsanna – Karácsony Molnár Erika: Jeles napok,
ünnepi szokások. Planétás. 1997.
Magyar Néprajzi Lexikon – http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/3-557.html
Sólyomfi Nagy Zoltán – Ősforrás Tátos Ösvény iskolája.
Bővebb infó: https://www.tatos.hu
MTA Zenetudományi Intézen Online adatbázisa. http://db.zti.hu/folklor.htm
Zobori Villő hanganyaga
Ez ki háza...
MTA Zenetudományi Intézen Online adatbázisa. http://db.zti.hu/folklor.htm
Zobori Villő hanganyaga
Ez ki háza...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése