2014. április 15., kedd

Ülj ölembe, hogy az Égig repülhessünk!



Ölembe veszem a gyermekeket és érzem, ahogyan a lelkek találkoznak egy ködfelhőnél is finomabb, színes szellemanyagban. ….és akkor megtörténik a csoda: adhatom azt, amiből a gyermek növekedhet. Ebben a bűvöletben pedig minden rossz erőt ki kell zárnunk: az alá fölé rendeltséget mindenképp. Ahogy a nevem mondja: anyafarkasként kívánom védeni a gyermekeket ebben az érzékeny, átmeneti állapotukban és igaz kulturális kincset adni az ő szent növelkedésekhöz – nem elírás! – hogy magukba szívhassák az élet koncentrátumát. 
 
Tudtad, ugye, hogy a gyermek növekedése azzal az egyszerű ténnyel van biztosítva, hogy biztonságos és szeretetteljes környezetben növekedhet. Azok a gyermekek, akik nem érzik magukat biztonságban és nem érzik magukat szeretve, nem csak lelkileg kevesebbek, hanem fizikailag is kisebbre nőnek. Ilyen kísérletet végeztek majmokkal, de réges-régen az embertelen árvaházakban is gyűlt erre elég bizonyíték. De talán nincs is szükségünk tudományokra ahhoz, hogy ezt értsük. Csak a tiszta szívünkre kell hallgatnunk. Ha a gyermek szeretetet akar, akkor adjuk meg neki. Általában érintésre vágynak, anya, apa ágyába kéredzkednek, hisztiznek, hogy vegyük az ölbe, stb. Ismerős?
De most arról akarok írni, hogy mi is történik a gyermekben, amikor tudáshoz jut. És ezen belül is két dologról: a tudásanyagról és annak befogadásáról. 
Először is azt kell eldönteni, hogy vajon mi az a tudás, ami egy gyermeki észnek, szívnek való, amit ő elbír, és amiből valóban növekedhet? A válasz egyértelmű tiszta tudás. De hol keressük? Én leginkább tisztának azt a tudáskincset tartom, amit az idő többször is átmosott, és egy nemes értelemben vett ÉLEThez szükséges. De mit is jelent ez? Képzeld el, ahogy a különböző társadalmak tudásai egymásra rétegződnek: a hasznos tudások beépülnek és újabb tudás épül rá, a haszontalan vagy téves pedig feledésbe merül. Én szinte látom ezt a képet, és meg kell, mondjam, hogy hihetetlen tudásanyag áll a mostani társadalmunk mögött. Az információ dömping és a fogyasztói társadalom hátulütője azonban, hogy feledésbe merülnek azok a tudásanyagok, amik a természetben való élethez kötődnek. Pedig nem szabadna megfeledkeznünk arról, hogy ezekre a tudásokra bármikor szükségünk lehet, hiszen az ember alkotta dolgok – mint a társadalmi rendünk is – nem feltétlenül időt állóak. Az Isten-adta természet pedig végtelen. Érdemes megtisztítanunk az elménket a sok, felesleges szennytől: lépjünk vissza a fogyasztói és az iparosodó világ elé, mert ez a kor hozta a legtöbb sallangot. De keressünk olyan kultúrát, ami megfelelően régi és sokat csiszolódott már. És el is érkeztünk népünk kulturális örökségéhez. A népdalainkhoz (amelyek száma 190.000-200.000 közé tehetőek, ami Európában messze a legtöbb), a népmeséinkhez, a mozgásokban rejlő tudáshoz, a népi kalendáriumban vagy a paraszti térrendezésbe sűrített tudásanyaghoz, és mindenhez, amit úgy hívhatunk, hogy a mi népi kultúránk. És ha most követtél szellemben is, érted, hogy miért fontos ezt tovább ÉLTETENI, nem csak továbbadni.
Aztán azon is el kell gondolkoznunk, hogy hogyan juthat be a fejecskébe a tudás? Más szóval: hogyan motiváljuk. A válasz egyszerű: a szívén keresztül. A szívhez pedig úgy tudunk hozzá férni, hogy a miénket is beleadjuk abba a ködnél is finomabb, szellemanyagú, színes felhőbe. Szinte látom és határozottan érzem. Ebben a bűvöletben nem jöhet szóba semmi féle hatalmi dráma, vagy mesterkélt szerepjáték. Igaznak kell lenni. És akkor megtörténik a csoda: az arra méltó tudásanyag el kezd folyni oda és vissza is. Nem csak a gyermek kap, hanem a felnőtt is. Mert nem kisebbek lélekben ők, mint mi. S ha azt veszem, hogy a növekedéshez mekkora energia kell, akkor meg kell hajolnunk az ő nagyságuk előtt, mert ilyen koncentrált életerővel máshol nem találkozhatunk. Bűvöletbe ejtenek, de persze úgy, hogy a felnőtt testben nagyobb és idővel bölcsebb (optimális esetben) – a biztonságos háttér megteremtésére legalkalmasabb erő. Ebben a kölcsönös tiszteletben, ebben a bűvöletben megindulnak az energiák, és ezzel együtt a tudás áramlása is. Oda és vissza.
A fenti csodára vágyom és minél többszöri lehetőséget keresek arra, hogy ezt másokkal is megosszam. Ezért hoztam létre a Kenderkóc – ovis népi játék és néptánc-előkészítő foglalkozásokat, a Kender-szöszölő családi délutánokat, ezért foglalkozom ölbéli játékokkal, és tanítok néptáncpedagógusként, táboroztatok, és komplex művészeti előadást hozok létre alkotó társaimmal, és dolgozom egy interaktív játszó- és színházon.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése